نحوه تشخیص زبان برنامه نویسی و تکنولوژی های بکار رفته در وبسایت ها

آموزش و ترفندها
سبا بصیری
توسط سبا بصیری ۲۰ اسفند ۱۳۹۸

گاهی ممکن است دانستن اینکه رقبای شما از چه زبان ها و تکنولوژی هایی جهت طراحی و توسعه وبسایت هایشان استفاده نموده اند، سرنخ های خوبی را خصوص انتخاب مسیر توسعه وبسایت، دیجیتال مارکتینگ و SEO، در اختیار شما قرار دهد. گاهی هم با وبسایت بسیار جذابی مواجه می شوید و کنجکاوید بدانید این وبسایت چگونه طراحی و توسعه یافته است.

ابزراهایی وجود دارند که نظیر این اطلاعات را به صورت دسته بندی شده در قالب وب سرور، سرویس ایمیل، گواهی SSL، پلتفرم ها و سیستم های مدیریت محتوا، ابزارهای تحلیلی، آماری و مارکتینگ در اختیار کاربران قرار می دهند. از این رو در این مقاله افزونه و وبسایت هایی مانند Wappalyzer، BuiltWith و … را معرفی می کنیم که جزئیاتی در خصوص سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، جوملا، مجنتو و …، زبان های برنامه نویسی وبسایت (PHP، .Net و …)، زبان برنامه نویسی بکار رفته جهت طراحی قالب مانند جاوا اسکریپت، JQuery و … در اختیارتان قرار می دهند.

افزونه Wappalyzer      افزونه Wappalyzer

این افزونه که به صورت “متن باز” توسط  یک شرکت آلمانی برای مرورگرهای Chorme و FireFox تولید شده است. از فناوری های بکار رفته در وبسایت ها پرده برداشته و اطلاعاتی مانند CMSها، فریم ورک های وب، نرم افزار سرور و ابزارهای آماری و تحلیلی وبسایت و پلتفرم های بازاریابی دیجیتال را در اختیار شما قرار می دهد.

نحوه استفاده از افزونه Wappalyzer

  1. نصب افزونه
  2. کلیک بر روی آیکون مربوطه که در کنار نوار آدرس مرورگر اضافه شده است.

در تصویر تکنولوژی های بکار رفته در وبسایت دیجیکالا که توسط افزونه Wappalyzer استخراج شده، قابل مشاهده است. به عنوان مثال، زبان برنامه نویسی Back-End بکار رفته در دیجیکالا، PHP است و از کتابخانه JQuary 3.4.1 زبان جاوااسکریپت جهت طراحی قالب وبسایت استفاده شده است.

تکنولوژی های بکار رفته جهت توسعه دیجیکالا

همچنین با کلیک بر روی هریک از آیتم های موجود، می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص آن زبان یا تکنولوژی بدست آورید.

بعلاوه این وبسایت داده های آماری را در خصوص میزان محبوبیت وب سرورها، زبان های برنامه نویسی و … در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهند. به طور مثال در بخشی از مقالات تحلیلی موجود در وبسایت پارسکدرز، آنالیزی با استفاده از افزونه Wappalyzer بر روی 260 وبسایت منتخب در جشنواره وب و موبایل ایران در سال های 97 و 98 صورت گرفته که نشان می دهد،  محبوبترین کتابخانه جاوا اسکریپت در سال 1397 در ایران، کتابخانه React بوده که 43% را به خود اختصاص داده، اما میزان محبوبیت React در سال 1398 به 11% کاهش یافته و Vue.js و Angular درصد بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

افزونه BuiltWith

یک کمپانی استرالیایی در سال 2007 افرونه BuiltWith را در راستای کمک به توسعه دهندگان، طراحان و تحلیلگران وب معرفی نمود تا با استفاده از این افزونه بتوانند متد کار و تکنولوژی های وب بکار گرفته شده توسط رقبا را آنالیز کرده و جهت ارتقا وبسایت خود استفاده نمایند. یکی از موثرترین ویژگی هایی که وبسایت این افزونه در اختیار توسعه دهندگان وب قرار می دهد، داده های استخراج شده از تحلیل بالغ بر 38.587 وبسایت است؛ تا بتوانند بهترین و سازگارترین سیستم مدیریت محتوای CMS متناسب با کسب و کار خود را انتخاب نمایند.

نحوه استفاده از افزونه BuiltWith

  1. نصب افزونه
  2. کلیک بر روی آیکون مربوطه که در کنار نوار آدرس مرورگر اضافه شده است.
آنالیز سیستم های مدیریت وبسایت توسط BuiltWith
میزان استفاده از wordpress در ایران

میزان توزیع استفاده از تکنولوژی های مدیریت eCommerce در بین کل کشورها

میزان توزیع استفاده از تکنولوژی های مدیریت eCommerce در ایران

علاوه بر نصب افزونه می توان از اطلاعات تحلیلی که در وبسایت BuiltWith موجود می باشد، نیز استفاده نمود. به عنوان مثال، اگر شما در فاز انتخاب یک CMS (مدیریت محتوا) جهت توسعه وبسایت قرار گرفته اید، می توانید از اطلاعات آماری که وبسایت BuiltWith در اختیارتان قرار می دهد، میزان توزیع استفاده از تکنولوژی های مدیریت eCommerce که بر اساس تحلیل داده های بومی انجام شده است، انتخاب دقیق تری داشته باشید.

نمودار سمت راست نتیجه تحلیل بالغ بر 1.000.000 وبسایت توسعه یافته در بین کل کشورها را نشان می دهد. همانطور که پیداست به طور کلی،27% وبسایت های آنالیز شده، از WooComerce به همین ترتیب، 19% از Shopify، و حدود 8% از Magento و … جهت توسعه وبسایت های فروشگاهی استفاده کرده اند.

نمودار سمت چپ نیز، با تحلیل داده های 57.442 وبسایت ایرانی نشان می دهد که محبوبترین CMS در ایران نیز، ورودپرس و افزونه WooComerce می باشد که 69% از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

توسعه دهندگان با در اختیار داشتن اطلاعاتی نظیر سهم استفاده از هر تکنولوژی از بازار آنلاین هر کشور و میزان محبوبیت آنها، می توانند انتخاب هوشمندانه تری در خصوص توسعه وبسایت داشته باشند.

این تصویر نیز، بخشی از نتیجه تحلیل وبسایت دیجیکالا را نشان می دهد که توسط افزونه BuiltWith بر روی مرورگر کروم انجام شده است. که نشان می دهد این وبسایت توسط چه فریم ورکی توسعه یافته و از چه کتابخانه جاوا اسکریپتی برای توسعه آن استفاده شده است. 

نتیجه تحلیل دیجیکالا توسط افزونه BuiltWith

افزونه whatruns   افزونه WhatRuns

نتیجه تحلیل افزورنه whatsrun

 وبسایت WhatRuns یک افزونه رایگان در اختیار توسعه گران و علاقه مندان حوزه وب قرار می دهد که تنها با یک کلیک ، از ابزارهای توسعه وب تا ابزارهای آماری و حتی پلاگین های نصب شده بر روی WordPress را نمایش می دهد.

 این افزونه بر روی مرورگرهای پرکابرد مثل Chrome و Firefox قابل نصب می باشد. همانطور که در تصویر فوق نمایش داده شده است، افزونه WhatRuns اطلاعاتی نظیر فریم ورک، ابزراهای تحلیل و آنلالیز، فونت و گاها پلاگین های وردپرس نصب شده بر روی وبسایت ها را نشان می دهد.

یکی از ویژگی های این افزونه این است که شما را از تغییرات و به روزسانی هایی انجام شده بر روی تکنولوژی های بکار رفته در وبسایت ها مطلع می سازد.

نحوه استفاده از افزونه WhatRuns

  1. نصب افزونه
  2. کلیک بر روی آیکون مربوطه  که در کنار نوار آدرس مرورگر اضافه شده است.

وبسیات SimilarTech وبسایت SimilarTech

سایت SimilarTech یک پلتفرم تحلیل بازار (Sales Insight Platform) است؛ که با دستیابی به فناوری های وب و دنبال کردن ترافیک وبسایت ها، داده هایی را در خصوص تحلیل بازار، شناسایی و دنبال کردن ترافیک به صورت Real-Time و تجزیه و تحلیل روندهای (Trendها)، میلیون ها وبسایت، ارائه می دهد. 

به این ترتیب داده های آماری استخراج شده، داده هایی پخته تر بوده و می توان با بکارگیری آنها چشم اندازی مناسب جهت انتخاب استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق، استخراج نمود. 

در تصویر روبرو که از وبسایت SimilarTech گرفته شده است، علاوه بر رنک ترافیک گلوبال، نموداری از میزان ترافیک وبسایت دیجیکالا در ماه اخیر را نشان داده شده است. و این تنها بخشی از امکاناتی است که این وبسایت به صورت رایگان برای کاربران خود، فراهم نموده است.

سبا بصیری
سبا بصیری

ســـــبا، یک مهندس نرم افزار و علاقمند به طراحی و توسعه وب!